Pe 20 si 21 octombrie a avut loc cea de-a 10-a Conferință Internațională a Turismului de Sănătate Crikvenica, în orașul cu același nume. Aici există o tradiție de peste 100 de ani în turismul medical, susținută de valorificarea eficientă a resurselor naturale existente în zonă, și de conștientizarea importanței unui stil de viață sănătos.

Evenimentul a fost organizat de Consiliul de Turism Crikvenica și Clusterul de Turism de Sănătate Kvarner, în colaborare cu Thalassotherapia Crikvenica și Policlinica Terme Selce. Pe parcursul celor două zile ale evenimentului, cei peste 150 de participanți, reprezentanți locali, investitori, antreprenori și experți naționali și internaționali din domeniul ospitalității și sănătății, au discutat bune practici și oportunități de evoluție determinate de noul context global post-pandemie pentru turismul de sănătate.

Pandemia a perturbat noțiunile de normalitate și funcționalitate cu care ne-am obișnuit, și a instituit la nivel global un proces de adaptare a unor noi norme. Astfel, guvernele de pretutindeni au observat deficiențe în sistemele de sănătate, a intervenit conștientizarea colectivă asupra importanței tratării eficiente a problemelor medicale, s-a generat un nou interes pentru prevenție, iar siguranța a devenit o prioritate în viața tuturor. În ultimii ani a fost adoptat un model hibrid de turism medical, iar sectorul trebuie să continue să se dezvolte, adaptându-se cerințelor în creștere ale pacienților pentru AI, telemedicină, aplicații accesibile și o nouă interfață transfrontalieră a turismului medical om-mașinărie. Este o cerere în creștere pentru aplicațiile medicale și pentru dispozitivele portabile de monitorizare a activităților zilnice și a sănătății. Evenimentul a adus în prim plan importanța digitalizării, a atenției pentru fiecare pas din călătoria pacientului și a modului în care sunt oferite serviciile, cantitativ și calitativ. Noua abordare implică de asemenea trecerea de la turism oportunistic, finanțări private, număr limitat de parteneri pro-sustenabilitate, la un interes mai mare pentru forța de muncă eficientă, KPI adaptați locației și impactul asupra mediului, adoptarea de angajamente sustenabile și viabile financiar și atragerea investițiilor în domeniul medical.

Antreprenorii și investitorii ce au luat parte la conferință au evidențiat faptul că determinantul investițiilor în turismul medical îl reprezintă facilitarea unui viitor mai bun pentru investitor și pentru comunitate. Pentru a ajunge acolo sunt necesare cercetări de piață și științifice, studii clinice, schimb de cunoștințe pentru dezvoltarea de noi produse, tehnologizare, și atenție acordată mediului înconjurător. Încălzirea globală și schimbările climatice sunt o problemă reală și au perturbat normalitatea pe care o cunoaștem, creând spre exemplu noi sub-tipuri de gripă. Sunt necesare cercetări și investiții care să susțină beneficiile utilizării de anumite servicii, produse și destinații turistice medicale. Astfel s-a reușit spre exemplu demonstrarea faptului că apa de mare reduce simptomele în problemele respiratorii la copii și reduce nevoia de administrare a prescripțiilor de antibiotice.

Așteptările consumatorilor s-au schimbat, aceștia selectează acum destinațiile turistice în funcție de nivelul de siguranță și igienizare pe care îl conferă spațiul respectiv. În ceea ce privește turismul medical, conform prezentărilor, pacienții caută empatie și comunicare eficientă, o diversitate de servicii, ideal experințe în care se pot implica și emoțional. S-a abordat în cadrul conferinței și integrarea artei în tratamentele medicale ca adjuvant atât pentru vindecarea pacienților, cât și pentru bunăstarea angajaților. Au fost incluse în argumentare muzica, spectacolele, evenimentele culturale, tradițiile populare, concertele, colecțiile de artă, designul, arhitectura și specificitatea regională, implicând astfel comunitatea și patrimoniul cultural local în oferta turistică medicală.

În ceea ce privește ideea de accesibilitate, evenimentul a adus în atenția participanților faptul că turismul de sănătate pentru persoanele cu dizabilități este o oportunitate neexploatată suficient. Turismul persoanelor cu dizabilități este estimat la 8 trilioane de dolari, cu 1,4 miliarde de oameni din lumea întreaga având un anumit tip de dizabilitate.

Asociația Europeană a Orașelor Termale Istorice a pus accent în cadrul Conferinței pe misiunea sa de a proteja și de a promova Patrimoniul Termal al Europei prin Campania de Promovare a Marilor Orașe Balneare din Europa. Vorbim până în acest moment de 11 destinații cu tradiție în termalitate, care formează un singur sit UNESCO îmbinând turismul cultural și turismul de sănătate. Asociația are 49 de membri în 18 țări europene care susțin promovarea resurselor naturale cu proprietăți de vindecare.
Crikvenica Riviera este o destinație de turism medical cu factori climatici de vindecare și servicii de sănătate diversificate oferite în facilități specializate. Strategia locală în turism se concentrează pe dezvoltarea experiențelor medicale și de recreere, competitive la nivel global, cu scopul de a deveni cea mai bună destinație adriatică pentru reabilitarea fizică într-un mediu natural de vindecare. Planul de acțiune local este axat pe consolidarea ofertei medicale specializate, dezvoltarea sinergiei în cadrul destinației prin colaborare, investirea în instituții medicale și dezvoltarea destinației urmând principiile sustenabilității. Aceste obiective sunt susținute prin diversificarea ofertei medicale, sportive și recreative, incluzând tratamente și experiențe bazate pe produse locale și autentice, și promovând gastronomia locală.

Pornind de la principiul “ce ne-a adus până în acest punct, nu ne va duce și mai departe” conferința a semnalat că este momentul să îmbrățișăm schimbarea prin cooperare și schimb de bune practici. Acest lucru este posibil acordând o atenție sporită noilor nevoi și așteptări ale pacienților post-pandemie pentru siguranță și diversitate, precum și digitalizării serviciilor oferite. Speakerii evenimentului au abordat ca subiecte de interes pentru dezvoltarea sectorului: nevoia de cooperare transfrontalieră în ceea ce privește prescripțiile din telemedicină, turismul ca activitate strategică sustenabilă ce întreține alte activități economice, indispensabilitatea personalului calificat în activitatea turistică medicală, și importanța feedback-ului constant pentru optimizarea serviciilor. Pandemia a impulsionat progresul la nivel global, și acesta trebuie susținut îmbunătățind constant ofertele turistice medicale existente. Pentru această dezvoltare sunt necesare investiții ce au la bază studii științifice și clinice care să promoveze competitivitatea unei destinații.

foto: Unsplash / Blocks Fletcher

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Post Navigation