INFORMARE FITS EDIȚIA A X-A

Fundația Amfiteatru, in colaborare cu Ministerul Turismului, a organizat Forumul Internațional pentru Turismul de Sănătate, în București, în perioada 19-20 aprilie 2018.

Evenimentul s-a desfasurat sub egida Clusterului Medical “Sănătate România” avand partener institutional Autoritatea Nationala de Management al Calitatii in Sanatate (ANMCS), partener de program Organizatia Patronala a Turismului Balnear din Romania (OPTBR), si de proiect Centrul European pentru Educatie, Cercetare si Dezvoltare – Sintesis.

Principalele obiective ale evenimentului au fost asigurate in baza Parteneriatului dintre OPTBR – Fundatia Amfiteatru si ANMCSM, incheiat in februarie a.c., cu prilejul seminarului organizat la Targul de Turism al Romaniei.

Au participat reprezentanti ai autoritatilor publice centrale si locale, ai sectoarelor balnear si medical, din domeniul cercetarii si mediul academic, firme de turism, presa, etc.

In deshiderea Forumului, doamna Cristina Ionela Tarteata, Secreter de Stat la Ministerul Turismului, a precizat faptul ca turismul de sanatate este o industrie in continua crestere, iar in momentul de fata, se impune sa facem pasul necesar pentru a ne valorifica potentialul si conditiile favorizante, existente la nivel international.  Avand in vedere dezvoltarea sectorului medical privat, factorii naturali terapeutici prezenti in tara noastra si investitiile din ultima perioada, a mentionat faptul ca Ministerul Turismului este deschis propunerilor si colaborarilor cu mediul privat si ca isi ofera disponibilitatea de sprijinire a sectorului, a investitorilor si intreprinzatorilor din turismul balnear;

A fost apreciat de catre Ministerul Turismului faptul că Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate are posibilitatea – prin rezultatele auditului realizat de International Society for Quality in Health Care (ISQua) – să acorde acreditari ale standardelor de calitate (si care vor fi recunoscute pe plan internațional).

Dl. Vasile Cepoi, presedinte al Autoritatii Nationale de Management al Calitatii in Sanatate, a subliniat, printre altele, faptul ca turismul de sanatate este un important produs de export, care necesita un management al calitatii, certificate si autorizatii pe plan national si international.

Domnul Cepoi a facut referire la standardele elaborate de ANMCS, precum si la necesitatea reglementarii prin lege a protectiei factorilor de mediu, de realizare a unui evaluari a calitatii acelor factori de mediu, de acreditare a bazelor de tratament si a furnizorilor de servicii medicale, si nu in ultimul rand, de dezvoltare a exportului de servicii medicale.

A precizat faptul ca este necesara acreditarea pentru a crea un instrument care sa asigure increderea turistului/pacientului, cat si a caselor de asigurari straine in calitatea si eficienta serviciilor prestate.

Primul generator de dezbateri din cadrul modulului “Managementul calitatii in turismul de sanatate” a fost domnul Joachim Lieber, Chairman al Quality in Health Prevention, si secretar onorific al Asociatiei Europene a Statiunilor Balneare ESPA. In prezentarea sa, Domnul Lieber a expus faptul ca sunt necesare retelele si conexiunile potrivite pentru ca un provider sa devina competitiv in piata turismului de sanatate. A evidentiat, totodata, potentialul extraordinar al Romaniei, care consta in resurse de “healing” (ape termale si climat favorabil), preturi mici, si competenta de nivel inalt si educatie in medicina si terapie, Romania fiind tara cu cel mai mare potential in crestere in spa-urile de turism medical din Europa.

Domnul Lieber a precizat rolul asociatiei pe care o conduce pentru auditarea si certificarea serviciilor, a mentionat despre evenimentul anual pe care il organizeaza si la care participa reprezentanti ai zonei medicale, ai statiunilor balneare, ai industriei turistice si presei, ca principali jucatori in turismul de sanatate. De asemenea, a apreiat buna colaborare cu OPTBR inca de la aderarea la ESPA, participarea activa, informatiile transmise si modul de promovare al potentialului romanesc. A insistat pe necesitatea declararii unor destinatii de sanatate, in zone nepoluate, fara industrie, curate si cu servicii de calitate, apreciand ca Romania poate fi un jucator important pe piata europeana in acest sector.

Doamna Anca Pavel Nedea, fost Presedinte al Autoritatii Nationale pentru Turism si Director Executiv al Organizatiei Patronle Mamaia – Constanta, a insistat pe modul in care ar trebui sa procedeze un operator pentru a atinge performanta si pentru a obtine acreditarile necesare desfasurare activitatii in acest domeniu, fiindca, astfel cum a aratat si domnul Lieber, exista peste 1000 de criterii care trebuie indeplinite pentru obtinerea acestor acreditari. In acest sens, doamna Anca Pavel Nedea a propus realizarea unui ghid/manual de informare, de cca 5-6 pagini, pentruca cei interesati sa-si poata dezvolta activitatea si sa patrunda pe piata europeana.

Doamna Maria Georga, director la Intuition Communication UK, a supus dezbaterii importanta pregatirii personalului in cadrul turismului de sanatate. In opinia doamnei Georga, oamenii in care se investeste sunt oameni pregatiti, care raspund complet si la timp, si care pot asigura o siguranta mai buna a pacientilor. Acestia vor primi review-uri pozitive din partea pacientilor, care, de altfel, vor promova mai depare serviciile oferite de providerul respectiv. Astfel, investirea in pregatirea personalului va avea beneficii vizibile pentru intregul business.

Domnul Sorin Ungureanu, director general adjunct ANMCS, a subliniat faptul ca ANMCS dezvolta standarde pe diferite domenii de activitate. Aceste standarde trebuie sa fie elaborate de catre profesionisiti si sa puna de acord toate prevederile legale ale tarii.

Domnul Ungureanu a mentionat faptul ca prin standardele respetive, ANMCS nu intentioneaza sa invete institutiile, ci sa le ajute sa identifice problemele in activitate. Tocmai de aceea, a propus redactarea unui ghid. De asemenea, parteneriatele cu institutii similare internationale sunt foarte importante, pentru a se gasi modalitati prin care unui operator din Romania sa nu ii fie cerute mai multe acreditari pentru a functiona, ci una singura.

Doamna Adriana Hristea, conferentiar universitar si Presedinte al Societatii Romane de Medicina de Voiaj a prezentat diferenta dintre turismul de sanatate si o noua ramura in domeniu, medicina de voiaj, aceasta fiind responsabila pentru preventia si managementul problemelor de sanatate ale turistilor internationali.

Domnul Ionut Nache a prezentat misiunea TEMOS International, prima companie care a oferit acreditari pentru servicii medicale destinate pacientilor internationali.

In cadrul celui de-al doilea modul, domnul Nicu Radulescu, Presedinte OPTBR, a prezentat solutii concrete pentru dezvoltarea turismului de sanatate. Cateva dintre aceastea ar fi:

Domnul Adrian Cotîrleț, Managerul Spitalului Municipal de Urgenta Moinesti, a prezentat serviciile de calitate oferite de acest spital, si modul eficient in care acesta poate contribui la dezvoltarea turismului de sanatate, precum si o serie de strategii de imbunatatire a turismului balnear.

Domnul Constantin Munteanu, Presedintele Asociatiei Romane de Balneologie, a sustinut o prezentare despre balneoterapie si despre cele mai importante statiuni balneare din Romania, clasificate in functie de criterii specifice.

Doamna Rodica Pencea, Secretar General al OPTBR, a avut o interventie  despre investitii – provocari in industria balneo, si a incurajat modernizarea statiunilor in complexitatea lor, pentru o imagine agreabila si pentru a oferi posibilitati de agrement si relaxare turistilor, prin implicarea Statului si a autoritatilor locale.

Directorul de ingrijiri la Sanatoriul Balnear si de Recuperare Techirghiol, Asistent universitar Carmen Oprea, PhD, a adus spre dezbatere o tema importanta, Acreditarile bazelor de tratament. Doamna Oprea sustine ca orice manevră terapeutică la cerere are totuși și o componentă medicală ce necesită identificarea posibilelor contraindicații, motiv pentru care este necesara acreditarea bazelor de tratament. Acesta reprezintă pasul următor după acreditarea spitalelor din Româniasi are rolul de a evidentia existența unui management al calității acestor servicii. Acreditarea standardelor se desfăşoară conform “Liniilor directoare si principiilor ISQua pentru Dezvoltarea Standardelor de Îngrijiri de Sănătate şi Îngrijiri Medico-Sociale”.

Temele dezbatute in cadrul urmatoarelor module au fost: “Romania, destinatie pentru turismul de sanatate”, “Excelenta si bune practici in sanatate” si  “Welnessul in Romania – potential si provocari”.

Domnul Alexandru Constantin, Presedintele Asociatiei Romane de Turism Medical, a subliniat un aspect relevant al Directivei 24/2011 a Parlamentului European si a Consiliului Uniunii Europene privind aplicarea drepturilor pacientilor in cadrul asistentei medicale transfrontaliere: pe teritioriul Uniunii Europene, asiguratorul este obligat sa deconteze cheltuielile medicale al asiguratului, indiferent de tara unde se afla, dar sa nu depaseasca pretul din tara de origine. Asadar, orice pacient care vine in Romania poate sa isi deconteze cheltuielile medicale, acesta fiind un element cheie pentru promovarea si dezvoltarea turismului de sanatate in tara.

Domnul Geoge Rusu, CEO la Centrul European Sintesis,a introdus participantilor la forum conceptul global “Fly to a smile”, impreuna cu proiectele care fac parte din acest concept, precum si portalul Excelenta Medicala Romaneasca.

Centrul de Recuperare, Reabilitare si Reonstructie Sanimed a fost prezentat de Directorul General, domnul Marian Angheloiu.

Ulterior acestei prezentari, a luat cuvantul Dr. Nirvana Georgescu, Quality and Patient Safety Director la Reteaua privata de sanatate Regina Maria, care a evidentiat importanta initiativelor centrate pe cresterea si siguranta actului medical.

Ioana Marian, presedintele fondator al Asociatiei despreSpa.ro a discutat despre Romania, ca destinatie de wellness, pornind de la evolutia turismului de wellness international, si despre campania nationala “wellness pentru toti”. A fost lansata invitatia participarii la „Global Wellness Day – Ziua internationala a Wellness-ului, ce se va desfasura in peste 100 de tari din toate continentele, printre care si Romania, in data de 9 iunie”

Prezentarile care au incheiat acest modul au fost sustinute de Dr. Vitali Movradin si Dr. Valeria Bulat, care au vorbit despre un concept nou si innovator: Mea Plasma, si despre beneficiile acestor proceduri si de doamna Ioana Sultanii, care a oferit o prezentare a Centrulului Medical Sancofind.